Шукаючы праўды, не забываймася пра любоў

Урачыстасць Найсвяцейшай Тройцы, год С (26 мая 2013 г.)
 
Евангелле паводле святога Яна (Ян 16, 12–15)

Яшчэ шмат чаго маю сказаць вам, але цяпер вам гэтага не знесці. Калі ж прыйдзе Ён, Дух праўды, навучыць вас усёй праўдзе. Бо не ад сябе будзе прамаўляць, а будзе казаць вам тое, што пачуе, і будучыню абвесціць вам. Ён уславіць Мяне, бо ад Майго возьме і абвесціць вам. Усё, што мае Айцец, гэта Маё. Таму Я сказаў вам, што з Майго возьме і абвесціць вам.

* * *

«Усё, што мае Айцец, гэта Маё. Таму Я сказаў вам, што з Майго возьме і абвесціць вам». Таямніца св. Тройцы — адна з найбольш важных праўдаў хрысціянскай веры. Сваёй адметнасцю яна найлепш сведчыць аб боскім паходжанні хрысціянства, бо яе зразуменне перавышае магчымасці нават самага дасканалага чалавечага розуму. Калі б стварэнне было ў стане да канца зразумець свайго Творцу — Творца не быў бы Богам сапраўдным. Спробы самых вялікіх тэолагаў не могуць раскрыць поўню Таямніцы, на пазнаванне якой нам прапануецца цэлая вечнасць, калі толькі будзем імкнуцца жыць праўдамі, абвешчанамі ў Духу Любові праз Уцелаўлёнае Слова Спрадвечным Айцом.

У выніку той жа чалавечай абмежаванасці, абумоўленай не толькі натурай, але і розніцай менталітэтаў, гістарычных, культурных і моўных асаблівасцяў, паміж хрысціянамі розных народнасцяў і традыцый узнікаюць непаразуменні адносна асобых праўдаў, аб’яўленых Богам. Усе хрысціяне, напрыклад, згаджаюцца, што Бог адзін, але ў трох Асобах, роўных у сваім Бостве, і адрозніваюцца толькі суадносінамі паміж сабой. Першапрычына — Айцец — спрадвечна нараджае Сына і ад Іх абодвух, як вучыць Каталіцкі Касцёл, адзіным подыхам асабовай Любові паходзіць Дух Святы. З такім разуменнем не згаджаюцца Праваслаўныя Цэрквы, бо ў так званым Нікейска-Канстанцінопальскім Сімвале веры, прынятым у 381 годзе на Паўсюдным Саборы ў Канстанцінопалі з выкарыстаннем Сімвалу Нікейскага Сабору (325 г.) гаворыца толькі аб паходжанні ад Айца, а славутая «Filioque» — «і Сына» — гэта пазнейшы лацінскі дадатак, унесены, да таго ж, без іх удзелу. Правамоцнасць жа гэтага (абумоўленага тэалагічнай патрэбай у канкрэтнай гістарычнай сітуацыі на Захадзе) дадатку, які нічога не змяняе, а толькі паглыбляе разуменне узгаданай праўды веры, тлумачаць дакументы Фларэнційскага Сабору (1438–1445) у дэкрэце да грэкаў: «Паколькі ўсё, што належыць Айцу, Айцец сам даў адзінаму свайму Сыну, калі Яго нараджаў, — за выключэннем свайго быцця як Айца, — усё, і гэта паходжанне Святога Духа ад Сына Сын спрадвечна мае ад Айца, які Яго спрадвечна нарадзіў». Ці ж словы Хрыста, узятыя як эпіграф да гэтага разважання, не кажуць тое самае?

Нельга назваць прававерным перакананне, што Сын не мае сувязі з Духам Святым. Калі выкарыстаць зусім прымітыўнае параўнанне, ці будзе правільна сказаць, што кветка паходзіць толькі ад кораня, а са сцяблом не мае нічога агульнага? Корань, безумоўна, — аснова ўсёй расліны, але кветка не нараджаецца непасрэдна з кораня. Гэта пярэчыла б адзінству Святой Тройцы. Дый сапраўдная і шчаслівая любоў (а Дух Святы і ёсць асабовая спрадвечная Любоў паміж Айцом і Сынам) не можа быць аднабаковай. Любоў не можа быць таксама аднаасабовай, інакш гэта быў бы ўжо эгаізм, а не любоў. Эгаізм толькі бярэ. Любоў, наадварот, дае. Таму Бог — Любоў, і Ён стварае свет і чалавека ў ім, каб адорваць яго сваім бясконцым шчасцем.

Безумоўна, усе параўнанні, «кульгаюць» і толькі крыху адкрываюць нам той ці іншы аспект Бясконцай Таямніцы. Самае ж галоўнае, каб усе мы, шукаючы праўду, не забываліся і пра Любоў, якая адзіная можа па-сапраўднаму максімальна, наколькі гэта магчыма для чалавека, наблізіць нас да жыцця Святой Тройцы.


Айцец Міхал Ермашкевіч ОР

Мы вельмі радыя
бачыць вас на сайце
часопіса «Ave Maria».
Гэта плён працы
неабыякавых людзей,
якія з радасцю ствараюць
гэты часопіс для вас.

Падпіска
Ахвяраванні

Сайт часопіса „Ave Maria“ Мінска-Магілёўскай архідыяцэзіі Рыма-каталіцкага Касцёла ў Беларусі

Часопіс існуе дзякуючы вашым ахвяраванням. Сёння мы просім вашай дапамогі — нават невялікая сума падтрымае нас.

Падрабязней