Святы мучанік.

6 студзеня споўнілася 110 гадоў з дня нараджэння вядомага беларускага ксяндза Адама Вінцэнтавіча Станкевіча, нараджэнца вёскі Арляняты Смаргонскага раёна Гродзенскай вобласці. Ён быў асуджаны па арт. 58 КК РСФСР на 25 гадоў пазбаўлення волі і сасланы ў Азёрлаг Тайшэцкага раёна Іркуцкай вобласці, куды быў этапаваны 31 жніўня 1949 года. Але праз тры месяцы Адама Станкевіча не стала. Ён памёр 4 снежня 1949 г. ад «атлусцення сэрца» (які цынізм, здзек і абраза!). Быў пахаваны на могілках Азёрлагу каля вёскі Шаўчэнка Тайшэцкага раёна.

З Азёрлагам трагічна звязаны лёс многіх паэтаў, пісьменнікаў, вучоных, артыстаў, савецкіх разведчыкаў і военачальнікаў, рэлігійных дзеячаў. У Азёрлагу знаходзіліся асуджаныя па арт. 58 КК РСФСР (палітычныя зняволеныя) ваеннапалонныя японцы, немцы, палякі, афіцэры прыбалтыйскіх дзяржаваў, члены нацыяналістычных узброеных фармаванняў Украіны і Прыбалтыкі, салдаты арміі Уласава, вязні нямецкіх канцлагераў, рускія, якія эмігравалі ў гады грамадзянскай вайны ў Маньчжурыю, замежныя грамадзяне, абвінавачаныя ў злачынствах супраць СССР...

Складаўся Азёрлаг з дзясяткаў лагпунктау. Асноўнай адзінкай лагернага комплексу з’яўлялася лагернае аддзяленне — комплекс баракаў, у якіх знаходзілася ад 800 да 1200 зняволеных. Але што такое зрабіў Адам Станкевіч, каб апынуцца ў Азёрлагу? Ён заклікаў да талерантнасці: «Беларусам — католікам і праваслаўным, няма чаго дзяліць. Мы адзінародныя браты з адной гісторыяй і адною доляй. Толькі дружна і толькі супольнымі намаганнямі мы можам дабіцца свабоднага жыцця». Ён нават быў абвінавачаны ў супрацоўніцтве з японскай разведкай. Абвінавачаны не ў нацыяналізме ці рэлігійнай прапагандзе, а ў шпіянажы на карысць Японіі! (Калі ты і не вінаваты, прымусім быць вінаватым! Якая хлусня, які цынічны падман!) Захаваліся ўспаміны сведкі смерці ксяндза Адама Станкевіча, вязня Азёрлагу Віктара Сікоры: «Самы мой жудасны ўспамін з Тайшэтлагу — гэта пахаванне ксяндза Адама Станкевіча. Памятаю, як прыйшлі літоўцы і кажуць: «Ксёндз у нас памірае, як бы вады знайсці». А ў нас там вады не было. Дык вось, просяць літоўцы вады. «А адкуль ён?» — пытаюся. «З Вільні», — адказваюць. Я прынёс снегу, растапіў яго, і яны панеслі ваду. Пасля літоўцы зноў прыходзяць. Я кажу: «А вы скажыце, прозвішча ксяндза не Станкевіч?» «Стакевічус Адомас», — адказваюць яны. Распытаў, у якім бараку ён ляжыць, пабёг туды, а Станкевіч ужо мёртвы. Яго цяжка было пазнаць…». Як у нямецкіх, так і ў савецкіх лагерах існавала жудасная практыка — нябожчыкам разбівалі галаву і прабівалі грудзі, каб часам хто не збіраўся ўцячы пад выглядам памерлага. Віктар Сікора бачыў на свае вочы, як гэта зрабілі з ксяндзом Адамам Станкевічам...

Вось што паведамілі дырэктар Тайшэцкага раённага краязнаўчага музея Булыгін Георгій Уладзіміравіч і галоўны захавальнік фондаў Вольга Папова. Цяпер Азёрлаг — гэта месца вечнага адпачынку вязняў Гулагу. Амаль уся тэрыторыя зарасла лесам і кустоўем. Захаваліся некаторыя месцы пахаванняў, баракі, сведкі былой трагедыі, але мясцовыя жыхары — заядлыя грыбнікі — прыходзяць у зараснікі па «ўраджай» (гэта нічога, што ў пасёлку Тапарок знаходзяцца могілкі!). На іх, дарэчы, часта прыязджаюць японцы і палякі. Японцы выкопваюць астанкі сваіх суайчыннікау і хаваюць у агульнай магіле. Прыязджаюць латышы, якія аднаўляюць магілы, нягледзячы на хмызнякі і зараснікі! Толькі беларусы ніколі не прыязджалі ў Азёрлаг… Знаходзяць на пахаваннях і крыжыкі, і амулеты, іншыя прадметы. Але ў фонды музея нічога з гэтага не трапляе. У музеі захаваліся прадметы з Азёрлагу — кілаграмовая гіра з надпісам «НКВДРМЗ» (РМЗ — завод па рамонце машын у Тайшэце) ды біклажка японскага салдата з іерогліфамі...

Але маю надзею, што калі-небудзь паеду ў Тайшэт і адшукаю магілу Адама Станкевіча каля вёскі Шаўчэнка...


Былы галоўны захавальнік фондаў Беларускага дзяржаўнага музея гісторыі рэлігіі
Ніна Іванаўна Ляшчонак.

Мы вельмі радыя
бачыць вас на сайце
часопіса «Ave Maria».
Гэта плён працы
неабыякавых людзей,
якія з радасцю ствараюць
гэты часопіс для вас.

Падпіска
Ахвяраванні

Сайт часопіса „Ave Maria“ Мінска-Магілёўскай архідыяцэзіі Рыма-каталіцкага Касцёла ў Беларусі

Часопіс існуе дзякуючы вашым ахвяраванням. Сёння мы просім вашай дапамогі — нават невялікая сума падтрымае нас.

Падрабязней