Пальмовая Нядзеля, Нядзеля Мукі Пана (13.04.2014)
Працэсія з пальмамі
«Калі наблізіліся да Ерузалема і прыйшлі ў Бэтфагію да гары Аліўнай, тады Езус паслаў двух вучняў, кажучы ім: “Ідзіце ў паселішча, што перад вамі.Там адразу знойдзеце прывязаную асліцу і асляня з ёю. Адвяжыце і прывядзіце да Мяне. Калі вам хто скажа што-небудзь, адкажыце, што яны патрэбны Пану; і зараз жа адашле іх”. І сталася гэта, каб збылося сказанае прарокам: “Скажыцедачцэ Сіёна:вось Кароль твой ідзе да цябе; лагодны, седзячы на асліцы, на асляняці, сыне пад’ярэмнай”.
Вучні пайшлі і зрабілі так, як загадаў ім Езус. Прывялі асліцу і асляня і паклалі на іх свае плашчы, і Ён сеў на іх. І мноства людзей слала свае плашчы на дарозе, а іншыя зразалі галіны з дрэў і слалі на дарозе. А натоўпы, якія ішлі спераду і за Ім, усклікалі: “Гасанна Сыну Давіда! Благаслаўлёны той, хто прыходзіць у імя Пана! Гасанна на вышынях!”
Калі Ён увайшоў у Ерузалем, узрушыўся ўвесь горад, і пыталіся: “Хто гэта?”А народ адказваў: “Гэта прарок Езус з Назарэта Галілейскага”» (Мц 21, 1–11).
Мука Пана нашага Езуса Хрыста
«Езус жа стаў перад намеснікам, а той спытаўся ў Яго: “Ты кароль Юдэйскі?” Езус адказаў: “Ты кажаш”. І калі абвінавачвалі Яго першасвятарыі старэйшыны, Ён нічога не адказаў. Тады сказаў Яму Пілат: “Ці не чуеш колькі сведчыць супраць Цябе?” Але Ён ні на адно слова не адказваўяму, таму намеснік вельмі дзівіўся.
На свята намеснік меў звычай адпускаць паводле жадання натоўпу аднаго вязня. Быў тады ў іх адзін вязень, званы Бараба. І вось, калі яны сабраліся, сказаў ім Пілат: “Каго хочаце, каб я выпусціў вам, Барабу ці Езуса, званага Хрыстом?” Ён ведаў, што ад зайздрасці выдалі Яго.
А калі ён сядзеў на судовым месцы, жонка ягоная паслала сказаць яму: “Не рабі нічога гэтаму Справядліваму, бо я сёння ў сне шмат цярпела за Яго”. Але першасвятары і старэйшыны падбухторылі натоўп, каб прасілі за Барабу, а Езуса аддалі на смерць. Адказваючы, намеснік сказаў ім: “Каго з гэтых двух хочаце, каб я адпусціў вам?” Яны сказалі: “Барабу!” Пілат сказаў ім: “А што мне рабіць з Езусам, якога завуць Хрыстом?” Усе закрычэлі: ”Няхай будзе ўкрыжаваны!” Ён жа сказаў: “Што дрэннага зрабіў Ён?” Але яны яшчэ мацней крычалі: “Няхай будзе ўкрыжаваны!”
Пілат, убачыўшы, што нічога не дапамагае, а абурэнне ўзрастае, узяўваду і абмыў рукі перад натоўпам, кажучы: “Невінаваты я ў гэтай крыві. Глядзіце самі!” І ўвесь народ адказаў: “Кроў Яго на нас і на дзецях нашых”. Тады адпусціў ім Барабу, а Езуса пасля бічавання аддаў на ўкрыжаванне.
А жаўнеры намесніка, завёўшы Езуса ў прэторыю, сабралі каля Яго цэлую кагорту. І распрануўшы Яго, надзелі на Яго пурпуровы плашч. І сплёўшы вянок з церняў, усклалі Яму на галаву і далі Яму ў правую руку трысціну. Становячыся перад Ім на калені, насміхаліся з Яго, кажучы: “Вітай, кароль Юдэйскі!”І плявалі на Яго, бралі трысціну і білі Яго па галаве. Акалі насмяяліся з Яго, знялі з Яго плашч і апранулі ў Ягоную вопратку, і павяліна ўкрыжаванне.
Выходзячы, яны сустрэлі аднаго кірынэйца па імені Сымон, якога прымусілі несці крыж Езуса. Калі прыйшлі на месца, называнае Галгота, што азначае “Месца Чэрапа”, далі Яму выпіць віна, змяшанага з жоўцю. Ён пакаштаваў, але не хацеў піць. Укрыжаваўшы Яго, падзялілі Ягоную вопратку, кідаючы лёсы. І, седзячы, пільнавалі Яго там. А над галавой Ягонай змясцілі надпіс з віной: “Гэта Езус, кароль Юдэйскі”.
Тады ўкрыжавалі з ім двух злачынцаў, аднаго з правага, а другога з левага боку. Тыя, хто праходзіў, зневажалі Яго, ківаючы галовамі і кажучы: “Ты, што руйнуеш святыню і за тры дні будуеш, уратуй сябе самога; калі Ты Сын Божы, сыдзі з крыжа!”Таксама і першасвятары з кніжнікамі і старэйшынамі, насміхаючыся, казалі: “Іншых ратаваў, а сябе не можа ўратаваць. Ён — кароль Ізраэля, няхай сыдзе цяпер з крыжа, і мы паверым у Яго. Спадзяваўся на Бога, няхай Бог вызваліць Яго цяпер, калі любіць Яго, бо Ён казаў: «Я — Сын Божы»”. Таксама і злачынцы, укрыжаваныя з Ім, зневажалі Яго.
Ад шостай гадзіны цемра настала па ўсёй зямлі аж да гадзіны дзевятай. А каля гадзіны дзевятай усклікнуў Езус моцным голасам, кажучы: “Элі, Элі, лема сабахтані?”, што азначае: “Божа Мой, Божа Мой, чаму Ты Мяне пакінуў?”Некаторыя з тых, хто стаяў там, чуючы гэта, казалі: “Ён кліча Іллю”. І адразу пабег адзін з іх, узяў губку, намачыў воцатам і, насадзіўшы на трысціну, паіў Яго. А другія казалі: “Чакай, пабачым, ці прыйдзе Ілля ратаваць Яго”. Езус жа зноў ускрыкнуў моцным голасам і аддаў духа.
І вось, заслона ў святыні разарвалася надвое з верху аж да нізу, і зямля затрэслася, і скалы раскалоліся, і магілы адкрыліся, і многія целы памерлых святых уваскрэслі і выйшлі з магілаў пасля Ягонага ўваскрасення, увайшлі ў святы горад і паказаліся многім. А сотнік і тыя, хто вартаваў з ім Езуса, убачыўшы землятрус і ўсё, што сталася, вельмі спалохаліся і сказалі: “Праўдзіва, гэта быў Сын Божы!”» (Мц 27, 11–54)
Прывітанне ці Мука?
У сённяшняй Літургіі дзівіць кантраст паміж радасцю і лёгкасцю евангельскага чытання, якое апісвае вітанне Езуса ў Ерузалеме і поўнай страху, агрэсіі і безнадзейнасці сцэнай, калі Ён застаўся ўсімі пакінуты ў апісанні Мукі. Менавіта Божая прысутнасць дае чалавеку святло і сілы, каб добра жыць. Яна закранае найлепшыя струны чалавечай душы, каб слабы чалавек быў у стане узвысіцца да вяршыняў любові, дабрыні і прыгажосці, каб ён быў адважны і велікадушны ў чыненні дабра. Божая прысутнасць напаўняе супакоем і пазбаўляе страху. Сапраўды, чаго баяцца, калі Бог з намі?
Без Бога чалавек марнее. З’яўляецца падманная залішняя адказнасць. Калі чалавек не жыве ў прысутнасці Збаўцы, ён сам мусіць заняцца збаўленнем. Толькі тады чалавек трапляе ў небяспеку. У імя дабра ён гатовы забіваць. І менавіта так, ратуючы народ і святыню, першасвятар і фарысеі забіваюць Хрыста. Каб уратаваць люд Ерузалема, кіраўнікі чыняць з яго прыладу злаынства. Каб разыграць перад Пілатам сцэну і асудзіць Езуса, яны ператвараюць народ у натоўп, выклікаюць у людзях найгоршыя інстынкты. Колькі ж у гэтым павінна было быць злосці, пагарды і безнадзейнасці!
Сённяшнія літургічныя чытанні, як у эксперыменце, паказваюць людзей з Богам і без Бога, часткова тых самых людзей. Бог заўжды з намі, і ад нас з вамі залежыць: перажыць сцэну радаснага прывітання Збаўцы або сцэну, калі мы адкідаем Езуса ў сваім жыцці.
Айцец Крыштаф Коц’ян OP